Challenges

“Microeconomic” and “macroeconomic” challenges 

In all GCM 3rd grade classes, two challenges – one “macroeconomic” and one “microeconomic” – are developed in cooperation with the ECG’s network of external partners. The goal is to confront pupils with current economic issues, whilst encouraging them to provide their own solutions. Whereas the “macroeconomic” challenge deals with issues relating to the economy as a whole, the “microeconomic” challenge concerns itself with a specific problem facing one particular company. The topics are proposed by the ECG’s vast network of partners and they are renewed every year.


2019-0231-0004.JPG
Copyright Ville de Luxembourg

Implementation of a challenge

The challenges are implemented in the two weekly lessons allocated to “Entrepreneurship Education”, a newly introduced subject at the ECG, and last for a period of 6 weeks. Whereas the first challenge stretches across the second half of the 1st trimester, the second one covers the same period of the 2nd trimester. Pupils are coached by two entrepreneurship education teachers who follow a team-teaching approach. For each challenge, an external stakeholder presents the task at hand and remains available throughout to provide occasional assistance when required. At the end of each cycle, pupils present their findings to a jury made up of their tutors, the stakeholder and in some cases, other experts in the target field.

Syllabus

Programme.pdf
_ECG-GETUPSTANDUP-LOGO_JPEG.jpg



Filtrer les défis








Search

Comment augmenter l'attractivité de la gare pendant et après le chantier?


Défi « macroéconomique »



Année scolaire 2019/2020
Classe 3GCM3
Tuteur principal Mme Marylène EWEN; Mme Simone MARTINY
Commanditaire (nom entreprise) Ville de Luxembourg
Personne de contact en entreprise Mme Véronique SCHEER
Chef de groupe Maelle FERRER
Présentation finale
 3GCM3__Gare.pptx (14.16 MB)




Read more



Comment rendre la ville haute plus attractive pour les jeunes?


Défi « macroéconomique »



Année scolaire 2019/2020
Classe 3GCM3
Tuteur principal Mme Marylène EWEN; Mme Simone MARTINY
Commanditaire (nom entreprise) Ville de Luxembourg
Personne de contact en entreprise Mme Véronique SCHEER
Chef de groupe Ivan LEFÈVRE
Présentation finale




Read more



Comment rendre les commerces de la gare de Luxembourg plus attrayants?


Défi « macroéconomique »



Année scolaire 2019/2020
Classe 3GCM2
Tuteur principal Mme Carole STOFFEL; M. Jean-Louis MODERT
Commanditaire (nom entreprise) Ville de Luxembourg
Personne de contact en entreprise Mme Véronique SCHEER
Chef de groupe Lara PANICHI
Présentation finale
 3GCM2__Gare.pptx (4.51 MB)




Read more



Comment rendre le centre-ville plus attractif pour les jeunes?


Défi « macroéconomique »



Année scolaire 2019/2020
Classe 3GCM2
Tuteur principal Mme Carole STOFFEL; M. Jean-Louis MODERT
Commanditaire (nom entreprise) Ville de Luxembourg
Personne de contact en entreprise Mme Véronique SCHEER
Chef de groupe Sarah SCHROEDER
Présentation finale




Read more



Comment augmenter l'attractivité du quartier de la gare?


Défi « macroéconomique »



Année scolaire 2019/2020
Classe 3GCM1
Tuteur principal M. Luc HUBERTY; M. Marc WELTER
Commanditaire (nom entreprise) Ville de Luxembourg
Personne de contact en entreprise Mme Véronique SCHEER
Chef de groupe Ivan PLANIC
Présentation finale
 3GCM1__Gare.pptx (303 KB)




Read more



Comment augmenter l'attractivité du commerce au centre-ville?


Défi « macroéconomique »



Année scolaire 2019/2020
Classe 3GCM1
Tuteur principal M. Luc HUBERTY; M. Marc WELTER
Commanditaire (nom entreprise) Ville de Luxembourg
Personne de contact en entreprise Mme Véronique SCHEER
Chef de groupe Vincent PITTOMVILS
Présentation finale




Read more





» Défis et projets d’années précédentes